Ergonomi

10 gode tips

Vi bruger en tredjedel af vores liv foran en computer - og udvikler ofte dårlige vaner, der kan give stress og belastningsskader.

Vi giver dig her ti gode tips, der kan hjælpe dig med at få en sundere og mere effektiv arbejdsdag.

  1. 1Lyt til din krop. Vær opmærksom på den måde, du arbejder på - og på de bevægelser, du laver med din krop. Vi har hver vores måde at tilpasse vores kropsholdning og bevægelsesmønstre på for at forebygge museskader.
  2. 2Følg 20-20-20-regelen. Ta en 20 sekunders pause hvert 20. minutt og stir på et punkt som ligger 20 meter væk. Det gør at øjnene omstiller sig og minsker belastningen.
  3. 3Ret dig op. Sørg for at variere din siddestilling. Forsøg at sidde ret på stolen, så størstedelen af din vægt hviler på benene og ikke på lænden. Det er med til at holde ryggen rank.
  4. 4Brug ikke kræfter. Musen og tastaturet er mere følsomme end man tror. Du får den ønskede reaksion med en let berøring, og det minsker risici for belastningsskader.
  5. 5Sørg for at have plads nok. Skab plads under og oven på dit bord, så du har mulighed for at skifte arbejdsstilling. Et rodet arbejdsbord kan også være en kilde til stress og irritation, der kan være med til at forværre museskader.
  6. 6Bevæg dig. Benyt mulighederne til at strække dig og lave små øvelser ved skrivebordet for at opretholde styrke og forbedre blodcirkulationen gennem hele dagen.
  7. 7Hold pause. Hold fem minutters pause hver time. Det hjælper kroppen til at slappe af og tvinger dig til at skifte arbejdsstilling. Du skal måske alligevel ud og hente en kop kaffe eller et glas vand.
  8. 8Gør dig det behageligt. Sørg for at hvile armene på arbejdsbordet og fingrene på tastaturet og musen. Belastning af leddene er tit årsag til spændinger i arme og hænder.
  9. 9Placeringen er vigtig. Placeringen er vigtig. Placer stolen lige foran skærmen. Skærmen bør være ca. en armslængde væk, men vigtigt er du kan se teksten. Tastaturet og musen skal være direkte foran dig inde i en komfortabel rækkevidde, og tastaturet skal ligge i niveau med albuen.
  10. 10Designet til dig. Der findes mange forskellige alternativer til den traditionelle computermus, der er velegnede til at afhjælpe spændinger og forebygge belastningsskader. Vælg den bedst egnede til din krop.
Google+